Sidor

tisdag 1 augusti 2017

Rött guld.... och ibland har man flyt..

 

Tänk... 1:a augusti idag....
och ibland har man flyt, som nu....
En extra semestervecka .... bara så där :)
En fördel med att vara egenföretagare.. ;)
Så en 5:e vecka, jo jag tackar jag !!!
Men, jag ska inte ligga på latsidan för det... tänkte jag! Jag har tagit tag i träningen,
efter sommarens lata dagar. Nu har jag kört löpning några dagar,
så idag tänkte jag lufta cykeln några mil..
Dessutom har jag äntligen plockat av mitt röda guld, vinbären...
I år blev det dryga 6 kg bär från våra buskar,
och det finns lite till om jag hinner och vill.
Jag använder 95 % till vinterns smoothie,
eller som här till en lite smarrig kaka till fikat.
Bägge tonårsdöttrarna fyller ju nu i augusti, 23 & 25, så det kan bli en
bjudkaka till deras födelsedag(ar).
 
 
Receptet:
 
250 gr smör
8 dl vetemjöl
4 dl strösocker
2 dl filmjölk
2 tsk bakpulver
1 ägg
6 dl bär
 
2 dl vispgrädde
1 dl turkisk yoghurt
1 tsk strösocker
Ca 1 dl bär (till grädden)
 
Blanda smör, mjöl och socker i en bunke till en mördeg.
Spara undan 2-3 dl av degen
Häll filmjölk, bakpulver och ägg i bunken tillsammans
med resten av degen och vispa till en jämn smet.
 
Bred ut smeten i en smord långpanna,
strö över bären och
smula över den sparade mördegen.
Grädda 25-30 minuter i 225 grader.
 
Vispa grädde med sockret, rör i yoghurt och sist bären.
 
Servera kakan med bärgrädden!

 
*
 
Önskar Er en härlig dag,
kram Kate




4 kommentarer:

  1. Så skönt med en vecka till. Bra att starta upp träningen igen. Här blir det lite vattengympa när barnbarnen badar. Gången får man ta tag i när dom åker hem. Kul att få så mycket bär och kunna ha i vinter. Kakan såg smarrig ut. Tack för receptet.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  2. Så skönt med en vecka till. Bra att starta upp träningen igen. Här blir det lite vattengympa när barnbarnen badar. Gången får man ta tag i när dom åker hem. Kul att få så mycket bär och kunna ha i vinter. Kakan såg smarrig ut. Tack för receptet.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  3. Sååå gottit & vilka fantastiska foton ...❤️
    /Kram

    SvaraRadera
  4. Mums, röda vinbär är så gott. Kram Eva

    SvaraRadera

Populära inlägg